!
30012021 Natalie van den Adel The Good Roll.jpeg
8 september 2021

Primeur! Orange Lions in Parijs met Instagram account op de rug en QR-code op het shirt

Door Luuk von Burg

De Nederlandse 3x3 ploegen gaan tijdens de Eurocup in Parijs spelen met hun Instagram account op de rug en in plaats van een sponsor een QR-code. Een interessant experiment, “maar ook een beetje spannend. Als het werkt dan gaat het veel mogelijkheden bieden”, zegt René Vlaanderen, medewerker marketing en partnerships van de Nederlandse Basketball Bond.

Het is niet de eerste keer dat er iets anders wordt gehanteerd dan de achternaam, maar wel de eerste nationale sportploeg ooit die met een Instagram account op de rug speelt. “We willen onze atleten meer gaan inzetten als ambassadeurs van onze sport en dit kan een goede stap daarin zijn. We snappen dat het natuurlijk een eer is om met je naam op je rug te spelen, dus hebben we dit wel in goed overleg gedaan met de spelers”, vertelt Vlaanderen. “Maar ook zij zijn heel benieuwd of dit iets gaat opleveren en zijn er daarom allemaal akkoord mee.”

Ook de internationale basketbalbond FIBA moest akkoord gaan met de markante keuze van het tenue. “Gelukkig had ik al snel het gevoel dat ze voor dit experiment wel wat voelden, maar het moest wel nog even intern overlegd worden. Zeker bij 3x3 basketball wil de FIBA vooroplopen in innovaties, daar sluit deze keuze bij aan”, legt Vlaanderen uit.

Eerder weigerde de FIBA een slogan op het shirt van de Orange Lions. De nationale mannenselectie mocht in de EK-kwalificatieduels tegen Kroatië en Zweden niet met de leus ‘make the world less shitty’ van toiletpapier fabrikant The Good Roll spelen.

Een QR-code scannen om te winnen

In plaats van een shirtsponsor is er op dit Europees Kampioenschap een shirt-QR-code. “Volgens onze partner Itemlost, waarmee in samenwerking de QR-code is ontstaan moet het werken op bewegende beelden. Daarnaast zijn er achteraf ook altijd foto’s, maar toch is het een beetje spannend”, zegt Vlaanderen. Achter de QR-code is nu nog geen sponsor te vinden, maar een kans om een volledig Basketball Nederland kledingpakket te winnen. “Maar als het werkt dan zijn de mogelijkheden hierna eindeloos”, zegt Vlaanderen enthousiast. “Normaalgesproken zijn er maar vier plekken voor sponsoren. Nu kan je veel meer erachter hangen én het uiteindelijk afstemmen op het dataprofiel van de persoon die QR-code scant.”

“Want dat is waar we heen willen met de Nederlandse Basketball Bond. Een innovatieve marketing gedreven organisatie, met basketball als ons merk en ons product. Als doel willen naar 500.000 basketballiefhebbers en dus ook 500.000 dataprofielen. Dit zou een middel kunnen zijn om dat te bereiken.”

Ook bij de toekomstige evenementen denkt de NBB na over QR-codes in plaats van sponsoren. “Denk aan een QR-code op de vrijeworplijn. QR-codes op boardings langs het veld worden al veelvuldig gebruikt, maar op het shirt van een nationaal team zijn we naar ons weten toch echt de eerste”, zegt Vlaanderen lachend.

Gerelateerde artikelen