Komend weekend vinden in en aan het Topsportcentrum in Almere de finales van de landelijke TOTO Basketball Cup plaats. Wie dit jaar de hallen bezoekt ziet een ‘on-Nederlandse’ show en aankleding waar véél aandacht aan is besteed. Dat is geen toeval: komend cupweekend is de 1.0 van een evenement met grote ambities. Maak kennis met ‘The Crown’; een geesteskind van de Nederlandse Basketball Bond en sportmarketingbureau star/p.
Het Nederlandse basketball groeit de afgelopen jaren explosief. Steeds meer mensen spelen de sport in competitieverband of op straat. Interlands worden steevast uitverkocht en Nederland is in 3x3 én in rolstoelbasketbal een wereldmacht. Onze mannen én vrouwen 5-tegen-5 teams staan op de drempel van de Europese subtop: jonge lichtingen met talentvolle spelers presteren steeds beter.
Wat er nog miste, tot nu toe, is een evenement waarin iedereen die iets met basketball heeft, zijn of haar passie voor de sport en de basketbalcultuur kan vieren. Vanuit die gedachte zochten de NBB en star/p naar een manier om basketball en lifestyle in 1 evenement bij elkaar te brengen. De ideeën werden concreet rond de bestaande Basketball Cup. In samenwerking met de Nederlandse topsclubs werd de ambitie uitgesproken om van de finales van de Basketball Cup te maken, wat vroeger al in de Haarlemse Basketball Week samenkwam. Dát wordt The Crown: een bekroning van het Nederlandse basketbalseizoen, met een in Nederland ongekende aankleding die naast de sport ook de muziek, entertainment, lifestyle en kunst van de basketbalcultuur viert.
Een nieuwe samenwerking met een grote partner biedt kansen om van de 2024-editie van de cupfinales al een enorme stap in de goede richting maken. Deze jaargang van de cupfinale is qua productiewaarde en entertainment dan ook een veelvoud van waar de finale ooit stond, zegt Lars Kappen van star/p. “Dit weekend kunnen we genieten van een fantastisch basketbalevenement; topsport, in een topomgeving, met topentertainment. Waarin productiebedrijf Tribe Company en mediabedrijf Fabriq als sterke gelovers in het concept instappen om van de eerste versie een succes te maken'.
The Crown staat voor Maarten Hoffer, Algemeen Directeur bij de Nederlandse Basketball Bond voor het ‘laten zien’ van jezelf. “De winnaars kronen zichzelf in dat weekend – letterlijk – tot cupkampioenen. Maar bezoekers, aanwezige zangers en dansers zetten zichzelf óók in de spotlights.” De 2024-versie van The Crown zal bijvoorbeeld (voor het eerst) een halftime show hebben van gerenommeerde hiphopgroep ‘Broederliefde’. Het licht en geluid levert een fantastische ambiance. En er komt een ‘kisscam’ zoals bezoekers die van wedstrijden in Madison Square Garden in New York kennen. Sommige aspecten van aanstaand finaleweekend zullen dan ook als enorme upgrades voelen van wat mensen gewend zijn. Volgend jaar moeten ze de standaard zijn.
Blik van een marketeer
“Ik kijk hier vooral naar als sportmarketeer”, zegt ondernemer en marketingexpert Bob van Oosterhout. Als eigenaar van Heroes Den Bosch en boardmember van de BNXT League heeft hij logischerwijs meerdere belangen bij het slagen en groeien van The Crown. “Jaren geleden zetten wij de belangrijkste USP’s van basketball al op een rijtje, en dit evenement benadrukt die.”
Die ‘Unique Selling Points’ zijn, aldus Bob, allereerst dat basketball als sport snel en spectaculair is. “Ik zag Demy de Zeeuw laatst zeggen dat voetbal moet oppassen: kunnen zij de spanningsboog van de jeugd nog wel voltrekken? Daar hebben wij geen last van. Een basketbalwedstrijd bestaat uit 100 vette blokjes. Er zijn veel juichmomenten.”
En het tweede argument voor een landelijk, enorm basketbalevenement: er is geen enkele sport die zó aanschuurt tegen fashion, muziek en lifestyle, ziet ook Van Oosterhout. “Vergis je niet: voor mij moet de sport altijd centraal staan. Maar wat de Haarlem Basketball Week lang geleden een succes maakte, was dat er méér was dan de sport. Er waren stands, er werd gedanst, er was muziek. Dát is hoe je onze sport moet brengen. Dat The Crown dat met de beker ook gaat doen, gaat de bekerfinale een mooier evenement maken.”
Programma Basketballcup Weekend
Zaterdag 23 maart
16.00 uur: R.B.V.M – DeVeDo (rolstoelbasketbal)
19.00 uur: Sportiff Grasshoppers – TopKip Lions (vrouwen)
Zondag 24 maart
13.00 uur: Heroes Den Bosch – Landstede Hammers (mannen)
Toegangskaarten voor de verschillende finales vind je in de ticketshop van de NBB.
(Beeld bij het artikel door Orange Pictures)
Deze website maakt gebruikt van cookies. Bekijk onze privacy verklaring.
Stay up to date!
Abonneer je op onze nieuwsbrieven
Het laatste event news en insider informatie voor scheidsrechters en coaches.
Kies je nieuwsbrief