
3×3-basketballer Worthy de Jong sluit zich aan bij de Nederlandse Basketball Bond (NBB) als Creative Manager. De Jong, die in 2024 de Nederlandse 3×3-basketbalploeg met een beslissend afstandsschot naar olympisch goud leidde, gaat het marketing- en communicatieteam van de bond versterken met zijn creativiteit, ervaring en visie op basketbalcultuur.
De samenwerking markeert een bijzondere stap in de loopbaan van De Jong. Hoewel zijn topsportcarrière nog volop gaande is, ziet hij deze rol als een manier om zijn impact op het basketball ook buiten het veld verder te vergroten.
Creativiteit on the road
De Jong start in het voorjaar weer aan een nieuw 3×3-seizoen, waarin hij tot laat in de herfst internationaal actief is. Zijn werkzaamheden voor de NBB zullen daarom niet altijd op kantoor of in Nederland plaatsvinden, maar vooral ook onderweg. Vanuit die positie draagt hij bij aan content voor de verschillende kanalen van de bond, denkt hij mee over creatieve invalshoeken en campagnes en is hij een prominent gezicht richting fans, partners en de basketbalgemeenschap.
Voor de Nederlandse Basketball Bond is deze samenwerking bovendien bijzonder. Waar topsporters steeds vaker naast hun sportieve carrière ervaring opdoen in het bedrijfsleven of maatschappelijke rollen vervullen, gebeurt het zelden dat een actief topsporter tijdens zijn carrière een inhoudelijke, niet aan topsport gerelateerde functie krijgt binnen zijn eigen sportbond. In de rol van Creative Manager is De Jong een vast onderdeel van het team, met een duidelijke creatieve en strategische verantwoordelijkheid.
De focus van de samenwerking ligt op storytelling, contentontwikkeling en merkbeleving, met als doel basketball, zowel binnen als buiten de lijnen, te verbinden aan urban culture en lifestyle, en zo de sport in een breder cultureel kader te laten groeien.
Van topscorer tot olympisch kampioen
Worthy de Jong speelde 118 interlands in het 5-5 basketball en is all-time topscorer van de Orange Lions. Na zijn afscheid van het 5-5 basketball ontwikkelde hij zich razendsnel tot één van de beste 3×3-basketballers ter wereld, een status die hij tot op de dag van vandaag bevestigt.
Tijdens de Olympische Spelen van 2024 bezorgde hij Nederland met een iconisch afstandsschot de gouden medaille. Enkele maanden later won Team Amsterdam, de ploeg waarmee hij internationaal actief is, de World Tour Finals, opnieuw met een beslissend schot van zijn hand. In 2024 werd De Jong bovendien uitgeroepen tot Most Valuable Player in het internationale 3×3-basketball. Onlangs verscheen het boek Goud, geschreven door James Worthy, over zijn inspirerende en opvallende reis naar de top.
Verbindende rol binnen basketballcultuur
Naast zijn sportieve prestaties staat De Jong bekend als iemand die basketball benadert als meer dan alleen sport. Zijn affiniteit met urban culture en lifestyle maakt hem tot een natuurlijke verbinder tussen prestaties, creativiteit en beleving. Binnen zijn rol als Creative Manager zet hij die kracht in om de zichtbaarheid en relevantie van basketball verder te vergroten, zowel binnen als buiten het veld.
Michiel van Elk, Head of Marketing Nederlandse Basketball Bond: “Door de jaren heen heb ik vanaf de zijlijn met veel bewondering gekeken naar de sportieve prestaties en highlights die Worthy heeft neergezet, en naar de waarde die hij on the court had en nog altijd heeft. In meerdere gesprekken merkte ik dat hij daarnaast een creatief en strategisch multitalent is, met een duidelijke visie die ons verder kan helpen. Het zou zonde zijn om die kwaliteiten niet te benutten. Ik ben dan ook heel blij dat hij ons team komt versterken om samen basketball on and off the court verder te laten groeien. Hij zal ons inhoudelijk uitdagen en zich met ons én de community inzetten om de volgende stappen te zetten voor onze sport.”
Worthy de Jong: “Basketball heeft mij heel veel gegeven en nu krijg ik de kans om iets terug te doen. Als Creatief Manager wil ik samen met de NBB het verhaal van onze sport krachtiger maken, nieuwe fans bereiken en laten zien hoe mooi basketbal in Nederland is. Basketbal is mijn passie én mijn platform. In deze rol kan ik mijn creativiteit inzetten om de sport vooruit te helpen.”
Op de foto v.l.n.r.: Algemeen Directeur Maarten Hoffer, Worthy de Jong en Head of Marketing Michiel van Elk
